Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest voorkomende vragen. Indien je bijkomende vragen hebt, contacteer ons gerust!

zandhille@squatina.be

Assistentiewoningen

Wat is het verschil tussen een erkende assistentiewoning en een serviceflat?

Een erkende assistentiewoning is de opvolger van een serviceflat. Het is een toegankelijke, comfortabele woonst die volledig voldoet aan de wetgeving die de overheid heeft opgesteld. Ze zijn volledig ingericht op maat van ouderen zodat die zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. De woningen moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen, volgende essentiële kenmerken dienen aanwezig zijn: de flats moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen. Er moet een alarmsysteem (oproepsysteem), een sociale ontmoetingsruimte en een woonassistent aanwezig zijn. Ook moeten bewoners inspraak krijgen via de gebruikersraad.

Hoeveel is de dagprijs?

  • € 31,75 voorzijde
  • € 28,38 achterzijde
  • € 34,96 voorzijde Schottenburg
  • € 33,05 achterzijde Schottenburg
  • De dagprijs betreft de woning daarom vragen wij geen bijkomende vergoeding voor een extra bewoner.

Hoeveel bedraagt de huurwaarborg?

De waarborg werkt volgens hetzelfde principe als voor een hoofdverblijfplaats (dus via een geblokkeerde huurwaarborgrekening). Het bedrag is beperkt tot 30 x de dagprijs.
Indien er geen schade aan de flat is wordt de waarborg bij het beëindigen van de overeenkomst terugbetaald.

Wat is er wel/niet inbegrepen in de dagprijs?

Zijn inbegrepen in de prijs:

  • De huur van de flat
  • Het onderhoud van gemeenschappelijke ruimten en liften
  • Het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin
  • 24/7 permanentie van geschoold personeel voor het beantwoorden van de noodoproepen
  • Een basisverwarming in de flat van 22 °C
  • Het waterverbruik
  • De collectieve verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid en de brandverzekering
  • De brandverzekering van persoonlijke inboedel
  • Het gebruik van de ontmoetingsruimte (zaal Schottenburg) op de gelijkvloerse verdieping voor activiteiten met een familiaal karakter
  • Het gebruik van de gemeenschappelijke fietsenstalling.
  • Het gebruik van de videofoon
  • Het gebruik van het dakterras aan de voorkant van het gebouw
  • De kosten voor het ophalen van het huisvuil
  • De onroerende voorheffing  
  • Bemiddeling en coördinatie met thuiszorgdiensten

Niet inbegrepen:

  • Maaltijden
  • Telefonie en internet
  • Het elektriciteitsverbruik op basis van de individuele metingen
  • Schoonmaak en technisch onderhoud van de flat
  • De persoonlijke bijdrage in de thuiszorgdiensten
  • De persoonlijke belastingen

Wat zijn de bezoekuren?

De gebruiker kan om het even welk moment bezoek ontvangen.
De gebruikers zijn ook vrij om gelijk wanneer de assistentiewoning te verlaten om bijvoorbeeld zelf iemand te bezoeken, boodschappen te doen of met vakantie te gaan.

Mag een gebruiker zijn/haar eigen spullen meebrengen?

Elke flat is uitgerust met een keuken, badkamer en woonkamer. Videofonie, een oproepsysteem voor als je hulp nodig hebt en branddetectie zijn standaard in elke flat. Voor de inrichting van je flat kies je zelf. Je persoonlijke meubels breng je dus gewoon mee!

Welke administratieve zaken heb je nodig bij opname?

Bij het ondertekenen van de woonovereenkomst (het contract) worden deze zaken toegelicht. Een identiteitskaart met pincode en een klever van je mutualiteit is van belang.

Wie kan er terecht in de assistentiewoningen?

Iedereen die minstens 65 jaar oud is, die zelfstandig wil en kan wonen en leven, maar in de (al dan niet nabije) toekomst mogelijk wat extra hulp en ondersteuning zal kunnen gebruiken. Een erkende groep van assistentiewoningen kan voor maximaal 25 procent van deze leeftijdsgrens afwijken.
Ben jij bijvoorbeeld 65 en is jouw partner jonger, dan vormt dat geen probleem.​ Als je jonger bent maar door een beperking ben je gebaat bij een verblijf in een assistentiewoning, dan kan dat ook.

Hoe verloopt een inschrijving?

Dit kan op afspraak aangevraagd worden tijdens de kantooruren. Via het contactformulier op deze website, per e-mail of via Woonzorgweb .

Zijn huisdieren welkom?

Het houden van kleine huisdieren (vogel, hond, kat, …) is toegelaten, voor zover ze geen overlast veroorzaken en de gebruiker en/of zijn bezoekers kunnen instaan voor het hygiënisch onderhoud. 
Bezoekers mogen een huisdier meebrengen op bezoek zolang deze niet voor overlast zorgen.

adl cluster & vti oostende vieren inspirerende samenwerking

adl cluster & vti oostende vieren inspirerende samenwerking

adl Cluster en VTI Oostende kijken trots terug op een prachtig traject van samenwerking dat een mooie transformatie heeft gebracht in het ADL Cluster Oostende. Deze gezamenlijke inspanning benadrukt het belang van inclusie, maatschappelijke betrokkenheid en levensvreugde in het hart van onze badstad.

lees meer alle berichten

samen tegen eenzaamheid: klein gebaar, grote impact

Samen tegen eenzaamheid: klein gebaar, grote impact

Help je mee aan het creëren van een warme, verbonden gemeenschap?

Eenzaamheid aanpakken begint met eenvoudige, liefdevolle gebaren. Of het nu gaat om een vriendelijk 'hallo', een telefoontje naar een oude bekende, of het buitenzetten van de vuilnisbak voor de buurman – elk gebaar telt!

Samen kunnen we bruggen bouwen, harten verwarmen en eenzaamheid aanpakken. Maak jij samen mee het verschil? 

lees meer alle berichten