ZH

Assistentiewoningen

De assistentiewoningen worden uitgebaat door vzw Squatina. De vzw stelt zich tot doel een op maat gesneden zorg aan te bieden voor ouderen. Uiteraard staan wij klaar om in het geval dat wonen in een assistentiewoning te moeilijk is geworden, samen een oplossing te zoeken. 

inschrijven

Zh1
Zh

de flat

Onze 43 flats beschikken over een ruime woonkamer met ingerichte keuken, een badkamer met douche en wc, een slaapkamer en een berging. Er is ook een afzonderlijke kelderberging van 2 op 3 meter en een fietsenstalling. In de flats is op drie plaatsen een noodoproepsysteem aanwezig. Elke flat is uitgerust met een videofoon. De flats aan de voorzijde van het gebouw beschikken over een terras.

Omgeving

gemeenschappelijke ruimtes

Zin in een leuke babbel, een gezelschapsspel of hou je van beweging op de hometrainer? Ontmoet je buren in de binnentuin of de polyvalente ruimte met zonnig dakterras. De gemeenschappelijke ruimtes zijn rolstoeltoegankelijk. Zaal Schottenburg is ter beschikking voor het organiseren van je familiefeest. Op het vlak van veiligheid houden camera’s een oogje in het zeil.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een erkende assistentiewoning en een serviceflat?

Een erkende assistentiewoning is de opvolger van een serviceflat. Het is een toegankelijke, comfortabele woonst die volledig voldoet aan de wetgeving die de overheid heeft opgesteld. Ze zijn volledig ingericht op maat van ouderen zodat die zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. De woningen moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen, volgende essentiële kenmerken dienen aanwezig zijn: de flats moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen. Er moet een alarmsysteem (oproepsysteem), een sociale ontmoetingsruimte en een woonassistent aanwezig zijn. Ook moeten bewoners inspraak krijgen via de gebruikersraad.

Hoeveel is de dagprijs?

  • € 31,75 voorzijde
  • € 28,38 achterzijde
  • € 34,96 voorzijde Schottenburg
  • € 33,05 achterzijde Schottenburg
  • De dagprijs betreft de woning daarom vragen wij geen bijkomende vergoeding voor een extra bewoner.

Hoeveel bedraagt de huurwaarborg?

De waarborg werkt volgens hetzelfde principe als voor een hoofdverblijfplaats (dus via een geblokkeerde huurwaarborgrekening). Het bedrag is beperkt tot 30 x de dagprijs.
Indien er geen schade aan de flat is wordt de waarborg bij het beëindigen van de overeenkomst terugbetaald.

Wat is er wel/niet inbegrepen in de dagprijs?

Zijn inbegrepen in de prijs:

  • De huur van de flat
  • Het onderhoud van gemeenschappelijke ruimten en liften
  • Het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin
  • 24/7 permanentie van geschoold personeel voor het beantwoorden van de noodoproepen
  • Een basisverwarming in de flat van 22 °C
  • Het waterverbruik
  • De collectieve verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid en de brandverzekering
  • De brandverzekering van persoonlijke inboedel
  • Het gebruik van de ontmoetingsruimte (zaal Schottenburg) op de gelijkvloerse verdieping voor activiteiten met een familiaal karakter
  • Het gebruik van de gemeenschappelijke fietsenstalling.
  • Het gebruik van de videofoon
  • Het gebruik van het dakterras aan de voorkant van het gebouw
  • De kosten voor het ophalen van het huisvuil
  • De onroerende voorheffing  
  • Bemiddeling en coördinatie met thuiszorgdiensten

Niet inbegrepen:

  • Maaltijden
  • Telefonie en internet
  • Het elektriciteitsverbruik op basis van de individuele metingen
  • Schoonmaak en technisch onderhoud van de flat
  • De persoonlijke bijdrage in de thuiszorgdiensten
  • De persoonlijke belastingen

Wat zijn de bezoekuren?

De gebruiker kan om het even welk moment bezoek ontvangen.
De gebruikers zijn ook vrij om gelijk wanneer de assistentiewoning te verlaten om bijvoorbeeld zelf iemand te bezoeken, boodschappen te doen of met vakantie te gaan.

Mag een gebruiker zijn/haar eigen spullen meebrengen?

Elke flat is uitgerust met een keuken, badkamer en woonkamer. Videofonie, een oproepsysteem voor als je hulp nodig hebt en branddetectie zijn standaard in elke flat. Voor de inrichting van je flat kies je zelf. Je persoonlijke meubels breng je dus gewoon mee!

Welke administratieve zaken heb je nodig bij opname?

Bij het ondertekenen van de woonovereenkomst (het contract) worden deze zaken toegelicht. Een identiteitskaart met pincode en een klever van je mutualiteit is van belang.

Wie kan er terecht in de assistentiewoningen?

Iedereen die minstens 65 jaar oud is, die zelfstandig wil en kan wonen en leven, maar in de (al dan niet nabije) toekomst mogelijk wat extra hulp en ondersteuning zal kunnen gebruiken. Een erkende groep van assistentiewoningen kan voor maximaal 25 procent van deze leeftijdsgrens afwijken.
Ben jij bijvoorbeeld 65 en is jouw partner jonger, dan vormt dat geen probleem.​ Als je jonger bent maar door een beperking ben je gebaat bij een verblijf in een assistentiewoning, dan kan dat ook.

Hoe verloopt een inschrijving?

Dit kan op afspraak aangevraagd worden tijdens de kantooruren. Via het contactformulier op deze website, per e-mail of via Woonzorgweb .

Zijn huisdieren welkom?

Het houden van kleine huisdieren (vogel, hond, kat, …) is toegelaten, voor zover ze geen overlast veroorzaken en de gebruiker en/of zijn bezoekers kunnen instaan voor het hygiënisch onderhoud. 
Bezoekers mogen een huisdier meebrengen op bezoek zolang deze niet voor overlast zorgen.

op het menu

op het menu - 't Ponton Squatina

Contacteer ons

Elke 65-plusser kan zich inschrijven op onze wachtlijst.

contact